Over mij

Mijn foto
Verre van slank maar lekker in mijn vel. Verre van het schoonheidideaal maar opmerkelijk vaak erg gelukkig. Verre van "normaal" and loving it. Wel een echte vrouw met alle bijbehorende "gebruiksaanwijzingen", een meisjes meisje in de zin van graag shoppen (liefst alleen), lekker tutten (maar wel effectief), en schoenen heb ik nooit te veel (vind ik). Mijn grootste uitdaging in dit leven tot nu toe is mezelf accepteren op allerlei vlakken en tegelijkertijd een zo gezond mogelijk gewicht te "vinden". En over die zoektocht gaat dit blog tegenwoordig.

zondag 1 juli 2012

Benefietavond vrienden van Tijs

Lieve mensen,

Ik weet bijna niet waar te beginnen. Wat een waanzinnige avond hebben we gisteren beleefd tijdens de benefietavond van vrienden van Tijs!
Het was geen dag met een gouden randje zoals met dat zo mooi zegt, het was een dag met een dikke, vette gouden lijst!
Ik ga niet eens moeite doen om er een beknopt verslag van te maken. Dat zou afbreuk doen aan de bijzondere sfeer van de avond, aan de inzet van al die fantastische mensen.. Nee sorry, jullie zullen gewoon even de tijd moeten nemen willen jullie weten waarom ik zo onder de indruk ben....

Het weer speelde al goed mee, heel prettig als je een evenement in de open lucht hebt. Dat was al het eerste kadootje.
De avond ervoor kwamen een paar vrienden van ons spontaan aan, en we hadden een heerlijke avond waar op een gegeven moment de benefietavond ook ter sprake kwam. Ik vroeg spontaan of ze geen zin hadden mee te gaan, mijn gevoel zei me dat het een fantastische avond ging worden waar je met bergen energie vanaf komt. En spontaan besloten deze vrienden mee te gaan.
Dus Francy een sms gestuurd (sorry Francy... het was al half twaalf.... goddank wist ik dat je vaak nog laat actief bent), en binnen no time een reactie terug dat ze twee kaartjes voor ze apart hield.

Rond kwart voor zes verzamelden een aantal dames van Happy Sound bij ons voor de deur die ook gezellig even binnen kwamen om de nieuwe kamer te bewonderen. Ik had ze gezegd dat ze bij ons voor de deur de auto veilig neer konden zetten, ze hadden hem eerst ergens langs de weg willen zetten op een verzamelpunt maar dat vond ik toch wat tricky op een zaterdagavond...
Zij zouden de hele avond blijven, de rest vertrok vanuit Merselo en ging na het optreden snel weer terug. Het is tenslotte kermis in Merselo en een deel van hen kreeg nog visite. Sterker nog, waarschijnlijk heeft de visite hun koffie in kunnen schenken :)
Hoe dan ook, de sfeer zat er al meteen in, we hadden er zin in! Toen iedereen compleet was vertrokken ze in 1 auto richting Reuver.
Ardie en ik zouden met onze vrienden samen reizen, zodat de rest kon drinken. Ik drink nl zelden alcolol en amuseer met net zo kostelijk op cola light en water... ;)

We waren daarom al lekker op tijd binnen en meteen werden we hartelijk ontvangen door de dames aan de entree, door de dames die de artiesten opvingen en niet te vergeten Francy die ook nog persoonlijk even gedag kwam zeggen. De ontvangst was dus al warm en bijzonder....
Mede ook door de prachtige muziek van een dixieland band.

En wat een prachtige locatie! Ongelooflijk, wat een sfeer straalt "de vertraging" uit. Het is het voormalige stationsgebouw, de treinen komen er ook nog gewoon langs, het gebouw is prachtig opgeknapt, het straalt een geweldige sfeer uit en toen ik de eigenaar zag begreep ik ook meteen waarom......







Deze foto's heb ik trouwens even gebietst bij een collega van me. Ik was helaas toen we binnen kwamen nog niet zo alert er een foto van te maken :)

Al snel hadden we alles opgebouwd en waren we klaar voor de soundcheck. Omdat de podiumwagen een stuk smaller (minder diep) was dan we verwacht hadden, en een groot deel van de wagen ook al in beslag genomen werd door instrumenten van de andere groepen, moesten we heel snel aan het "omdenken".
Happy Sound is nl een koor wat niet statisch staat te zingen maar bij diverse nummers ook een uitgebreide choreografie heeft. Dat was nu niet mogelijk, we waren blij dat we allemaal stonden.
Maar goed, eerst maar snel de soundcheck, en als we daarmee klaar waren zouden we de rest wel bekijken.
We besloten een nummer te gebruiken wat we niet die avond zouden uitvoeren, anders geef je al meteen zoveel weg van je optreden... We kozen voor Halleluja van Lisa, en het ging best lekker. En wat bleek? Ik hoorde later van Francy, dat dit het favoriete nummer van hun zoon Max was!


Na de soundcheck hebben we snel de koppen bij elkaar gestoken en alternatieven besproken, eea was zo geregeld. Goddank zijn we niet zo snel voor 1 gat gevangen :)

Rond half acht begon het offciële gedeelte. Men had een paar prachtige presentators geregeld, Pieter en Frans wát een prachtexemplaren!


De mensen van vrienden van Tijs werden op het podium geroepen incl Francy en haar gezin. (Inmiddels begrijpen de dames van Happy Sound dan ook waarom het wat mij betreft die allereerste keer dat ik Tijs ontmoette, "love at first sight was", wat een heerlijk ventje is het toch. En die prachtige lieve en tegelijk ook grote stoere broers van hem...  Het gezin was het stralende middelpunt daar op het podium.)
Er werd even kort uitgelegd hoe eea ontstaan was, wat voor impact de diagnose destijds had gehad, niet alleen op Francy en Roy maar ook op hun vrienden.
Hoe Francy het innitiatief had genomen voor het boekje en hoe alles steeds verder uitgegroeid was tot wat het nu was. Een solide stichting en een prachtig boekje waarvan de eerst oplage van 250 stuks gemaakt was en wat straks ook in ziekenhuizen als informatieboekje gebruikt gaat worden!
Het allereerste exemplaar werd daarna uitgereikt aan Francy, waarna Francy op haar beurt de 2e exemplaren uitreikte aan Maria de Wildt en Carla Schrijvers die voor de prachtige illustraties en de mooie opmaak gezorgd hebben.

Daarna was het onze beurt. We zongen 7 nummers. I'm gonna knock, Mien durp, Nah Neh Nah, Gabriëlla's Sang, Shoop shoop song, What's a woman when a man, en tot slot Oh happy day.
Zoals ik zei, helaas konden we bijna geen choreografie laten zien, maar ondanks dat kwamen we (denk ik) redelijk goed uit de verf.
Van deze 7 nrs zong ik 2 solo's en 1 duet. Mien durp en Oh Happy day solo, Shoop shoop als duet met Diana. Verder zong Mia nog een mooie solo bij What's a women en Therezi een prachtige bij Gabriëlla's sang..... Hierbij een foto impressie....







Even tussendoor hoe ik mijn solo's beleefd heb...
Mien durp was voor mij erg spannend. Waarschijnlijk is dat ook te horen geweest, normaal gesproken heb ik volgens mij een iets warmere stemkleur. Maar goed, maakt niet uit, het was de premiere voor dit nummer, dat mag nog groeien. Voordat we het gingen zingen heb ik eerst uitgelegd waar het vandaan kwam. Het origineel "ons dorp" van Sonneveld, is een nummer wat ik in de loop der jaren enorm ben gaan waarderen, en wat ik op een gegeven moment, geínspireerd door Karin Bloemen, wilde zingen. Als eerbetoon aan mijn vader die in 2005 is overleden (en die een boer/tuinman in hart en ziel was). Later ontstond het idee het in het dialect te doen en het naar de tegenwoordige tijd te halen. En uiteindelijk werd het een nummer wat helemaal bij mij past. Letterlijk vertaald werd het een te melancholisch lied. Let wel, ik vind het origineel fantastisch maar ik denk gewoon anders... Ik denk met veel liefde terug aan vroeger maar geniet ook van het nu. En dat wilde ik graag in het lied door laten klinken. Met behulp van mijn zus Marij voor de finishing toutch is dat, denk ik, ook goed gelukt.
En de reden dat ik het die avond wilde zingen was duidelijk voor mij. Ik wens alle jongens en mannen toe dat ze MINSTENS een leeftijd, en liefst zo fit mogelijk, mogen bereiken dat ze dit soort nummers ook echt gaan waarderen. Daarvoor moet je een bepaalde leeftijd bereiken denk ik zo...
De uitleg en het lied kwamen aan had ik het idee.....

De shoop shoop song ging erg lekker, alleen gingen Diana en ik bij het allerlaatste stukje wat mis. Maar goed, ik was tevreden :)

En Oh happy day. Ik blijf het  een heerlijk nummer vinden. Echt een nummer wat ik met ziel en zaligheid zing. Waar ik helemaal in op ga, bijna vergeet dat er nog mensen voor me staan....
En mensen...... WAT een enorme muur van geluid kwam daar achter mij vandaan!  Ik hoorde mezelf op een gegeven moment niet eens meer.... hahahahha.

Dus ondanks dat ik verre van ons beste optreden was, denk ik dat we heel tevreden mogen zijn. Ik denk dat we goed hebben laten zien wie we zijn. En zoals ik altijd zeg. De grote kracht van happy sound is dat iedereen er kan en mag zijn die ze is. Iedereen wordt in z'n waarde gelaten.
En ons grootste doel is laten zien en horen, hoeveel plezier we hebben in het maken van muziek.
En beide zijn volgens mij gisteren duidelijk naar voren gekomen. En... ik heb veel prachtige complimenten namens Happy Sound mogen ontvangen.

Toen de presentatoren op het podium kwamen, bleek dat iemand ze in het oor gefluisterd had dat ik deze sponsoractie gestart was (hé Therezi), dus daar wilden de heren meer van weten :)
In het kort heb ik uitgelegd hoe het idee ontstaan is en het applaus was  hartverwarmend toen het publiek hoorde hoeveel ik al kwijt was en hoeveel kilo sinds de actie gestart was. De presentatoren hadden nog iets anders opgevangen qua verrassing maar daar mochten ze niets verder over vertellen :) Het bleek dat mijn hoofdsponsor twee envlopjes bij had met  25 euro per kg! Dus 1 voor de 11 en 1 voor de 12 (die er toch aan zit te komen). Ik was behoorlijk onder de indruk en ben meteen naar Francy gelopen om het af te dragen.

Na ons optreden snel het podium ontruimen zodat Phil's connection hun eerste blok kon gaan spelen. Wat een gave band! Wat een pracht muzikanten. Ik kon bijna niet blijven zitten en om eerlijk te zijn.... al snel stonden we met een clubje te dansen. Heerlijk!

En daarna kwam de plaatselijke dichter Herman Bors aan het woord. Wat een prachtig literair stukje in het dialect had hij gemaakt. Wat hébben we gelachen! Echt geweldig.



Mijn lieve collega/vriendin Rianne, ze "matchte" in alle opzichten bij "ons van Happy Sound"


Een deel van Phil's connection op de achtergrond 


Het publiek luisterde met aandacht....

Na dit stukje literair vermaak kwam het tweede deel van Phils connection. Tja, toen waren we helemaal niet meer te houden! We hebben ons heerlijk vermaakt op de "dansvloer". Of ja, dansvloer... voor het podium was ruimte......die hebben we gebruikt ook! :)




Daarna volgde de eerste veiling. Ze hadden echt een paar prachtstukken weten te verzamelen. Twee prachtige cd's van Sanne Verdonck, een shirt van die onfortuinlijke wielrenner die vorig jaar tijdens de tour zo'n klap maakte en door prikkeldraad zijn hele been verwondde én de tour toch uitreed, een prachtig schilderij, nog een shirt (sorry, ik ben heel even kwijt van wie die was, ik geloof van een aanstormend talent met mountainbiken) en een fotoshoot.
Ze startten met de cd. Een eerste stuk gaat altijd wat stroef, en dit waren nog wel 2 cd's ook. Dus heb ik meteen geboden (even het zaakje op gang brengen). Uiteindelijk ginden de cd's voor 40 euro weg. De shirtjes waren in trek. Die eerste wilde de eigenaar van de Vertraging persé hebben, hij heeft flink in de buidel getast. Ook het shilderij was populair en uiteindelijk werden alles stukken goed verkocht. Met name door de bezielende manier van verkopen van de burgemeester van gemeente Beesel, Petra Dassen en de presentatoren. Alleen hun presentatie was al goud waard!




Vervolgens was het tijd voor de 3e set van Phil's connection. En ook nu gingen we weer helemaal uit ons dat op de dansvloer, god god, wat wás dat heerlijk! En voor de nodige ontspanning waren daar de dames van massage studio Body & Mind uit Beesel, die overheerlijke stoelmassage's gaven. Ik heb heel veel respect voor deze dames. Ze hebben de HELE avond, bijna doorlopend, staan masseren. Chapeau!






Daarna was het tijd voor het eerste optreden van Sanne Verdonck en Laurens-Jan Pubben. Wat een bijzonder muzikale mensen. Echt... ik heb met bewondering staan te luisteren en kijken, diep respect!
Wat een talenten....wat gingen ze op in hun muziek, wat hébben we van ze genoten...




En daarna volgde de tweede veiling deze avond, met een paar echte topstukken bij. Er waren twee kunstwerken te koop, echt prachtig, beiden, en nog een shirt van Bart Brentjes. Een legende op het gebied van mountainbike sport. Een wereldkampioen!

De prijs voor het eerste kunstwerk ging hard, het was erg gewild. Ik weet niet meer precies wat het opbracht maar ik meen me te herinneren een goede 200 euro. Het shirt ging wat moeizamer, er waren natuurlijk ook maar een beperkt aantal wielerliefhebbers, maar uiteindelijk ging de prijs toch nog over de 300 euro als ik me niet vergis. Het mooie vond ik wel dat een van de jongens met Duchenne het uiteindelijk wist te bemachtigen. Ook alweer zo'n heel bijzondere knul.



En toen kwam het andere kunstwerk. Onze vrienden hadden ons ingefluisterd niet te schrikken als ze zometeen gingen bieden, ze waren bereid om ver te gaan. Dit omdat ze laatst een organisatie spontaan sponsoring hadden aangeboden en dit geweigerd werd! En dat hadden ze nu al voor de tweede keer meegemaakt. Wat haar de droge opmerking opleverde van mij "als jullie nog eens op zoek zijn naar iemand om te sponsoren... Happy Sound zou het met dank aannemen" (door de economische crisis waardoor we bijna geen betaalde optredens meer krijgen, en het steeds verder korten van subsidies is het ook voor ons lastig om het hoofd boven water te houden). We moesten allebei erg lachen, ze zou een volgende keer aan ons denken, maar nu was het voor dit prachtige doel.
Vol spanning wachtte ik af wat ging gebeuren, ik zat me te verkneukelen!
En jawel hoor, de prijs vloog omhoog, 200 euro, 300 euro... het ging in een razend tempo. Het werd een hele show, de burgermeester liet op een gegeven moment al vallen "we gaan voor 500" ... little did she know.....
De prijs steeg verder... 400 euro, 460 euro... waarop onze vriendin op de tafel ging hangen en riep "ik bied 500 euro!". Het publiek ging banana's! En... heel even een aarzeling en toen bood de andere bieder in 1 klap 550 euro! Bij 500 was de limiet van onze vrienden wisten we. Dus uiteindelijk werd het kuntwerk voor het fantastische bedrag van 550 euro verkocht. Het is van een aanstormend talent. Het zal het goed doen te horen wat voor sensatie zijn werk heeft gebracht. En god wat stonden onze vrienden te glimmen.. hun doel was bereikt, ze hadden de prijs goed weten op te drijven. Geen teleurstelling dat ze het niet hadden, ze gunden het de Reuverse gemeenschap dat het daar bleef.

Maar wat er toen gebeurde.....Onze vriendin stond te glimmen, kijkt me aan en zegt "nu zijn we die 500 euro nog niet kwijt… dus Harriëtte… hierbij schenk ik Happy Sound deze 500 euro”!

Mijn mond viel open, tranen welden op, en Therezi die naast me stond riep “wat zeg je? Dat meen je niet!”. Maar jawel, het was bloedserieus… in 1 klap zijn we voorlopig van onze zorgen bevrijd. Kunnen we onze passie volgen, ons vol overgave gaan storten op de voorbereidingen van ons 30 jarig jubileum en hebben we langer de tijd om ons te beraden op manieren om andere financiële bronnen aan te boren.

De dames van het koor vielen stil. Ze waren bijna in shock, ongeloof, blijdschap, tranen… het wisselde elkaar af in een heel rap tempo. Ik stoof meteen om de tafel heen om mijn vrienden te gaan knuffelen maar een aantal dames waren me al voor. En juist dat is het wat door onze vrienden zo gewaardeerd wordt. Die  oprechte dankbaarheid, die blijdschap, die spontane knuffels…..

Tja, toen was het hek helemaal van de dam. Sanne en Laurens-Jan zouden de avond afsluiten, samen met een deel van Phil’s connection. En meteen stoven we met onze club, inclusief Rianne en onze vriendin de dansvloer op, en ging we helemaal los. Wat een ontlading!

En… spontaan sloten zich er Reuvers dames bij ons aan, een vrouw kwam me nog zeggen hoe ze van ons genoot, van onze lol, de spontaniteit, het sprak haar enorm aan. Ze vond het spijtig dat ze niet kon zingen anders was ze meteen bij ons koor gekomen J

En zo dansten we tot in de vroeg ochtend. Tot op een gegeven moment verteld werd dat gezien de vergunning die was afgegeven er nog 2 nummers zouden volgen en dat de avond dan tot z’n eind zou komen.

Helaas was rond deze tijd de batterij van mijn fototoestel echt leeg, dus vanaf hier heb ik geen foto's meer om het verhaal te begeleiden...

Sanne en Laurens-Jan hadden speciaal voor vanaond, voor Tijs en de vrienden van Tijs een nummer geschreven. En echt mensen. Het kippenvel loopt me nog over mijn armen. Wat een prachtig, puur, emotioneel maar ook bijzonder postief nummer. Het was zó Tijs…..

De tranen rolden over mijn wangen, en niet alleen die van mij…….. ik zag overal om me heen mensen die geraakt werden. Wat een bijzondere talenten die twee, dat ze de emotie van het hele verhaal rondom Tijs, zo prachtig in zo’n lied weten te stoppen. Ik hoop van harte dat ik het lied kan kopen binnenkort….

En toen was het tijd voor de afsluiting. Er werden een aantal mensen naar voren geroepen om in het bijzonder te bedanken, Francy nam het woord en gaf een prachtige emotionele maar ook heel krachtig slotwoord. Ik kan het hier niet herhalen, het zou alleen maar afbreuk doen aan… maar het was oprecht, uit haar hart en je kon aan alles merken hoe dankbaar zij en Roy zijn voor alle steun, alle innititatieven, alle bijzonder mensen die ze al hebben mogen ontmoeten….

Het totaalbedrag van de avond werd bekend gemaakt. De volledige opbrengst van de vertraging was eerder die avond al aangeboden 4500 euro! Dankzij sponsorende leveranciers, personeel wat gratis kwam werken etc. Kon men de volledig opbrengst schenken!

Maar nu, dankzij die prachtige veilingen, werd het totaalbedrag van deze avond … ratatata… 6000 euro!!! Ongelooflijk he…. Kippenvel gewoon.

Tot slot kwam het nummer “you never walk alone”. Een betere afsluiting kun je niet hebben…. We stonden met onze hele club vooraan, arm in arm, Happy Sound, onze vriendin, die vrolijke dames uit Reuver, Ardie  en ga zo maar door. Vol overgave meezingend…. In mijn beleving stond Francy er ook bij maar dat weet ik even niet meer zeker. Ondanks dat ik nuchter was zijn sommige delen van de avond wat vager, gewoon omdat het soms zo emotioneel was…

Hoe dan ook. Op een gegeven moment stonden we daar en stond Francy bij ons en vertelde ik haar heel snel wat ons optreden daar, wat we met hart en ziel gedaan hadden voor het goede doel, nu ook zo’n prachtig geschenk voor ons had opgeleverd. Francy was geraakt, moest even snel weg omdat ze de sprekers nog wilde bedanken en kwam toen terug. En wat er toen gebeurde….

Onze vriendin nam het woord en zei “ik heb het er net nog even met mijn man over gehad, het zit me niet lekker dat we nu nog niets hebben kunnen doen voor dit goede doel (ja duh… kaartjes gekocht en sponsoren mij ook al met mijn race tegen de kilo’s.. maar dat terzijde), daarom hebben we besloten ook de vrienden van Tijs 500 euro te schenken!

Echt mensen, ik wist niet wat ik hoorde! En hup, daar waren ze weer, de traantjes, en Francy’s gezicht…. Echt waar… onbetaalbaar….. zó mooi……

Natuurlijk moesten we toen weer met z’n allen aan het knuffelen. En tot slot kwamen er nog meerdere mensen van onze club langs die spontaan een bijdrage in mijn hand stopten. De dames wilden niet zonder iets te geven gaan (artiesten hadden vrij toegang  gekregen) en binnen no time stond ik met een hand vol geld. Dus hup, snel naar Francy om het meteen weer af te dragen….

En Francy… die wist niet meer hoe ze het had. Ik denk dat ze wel een paar dagen nodig heeft om deze avond goed te laten bezinken. Als ik naar mezelf kijk is dat al zo dus….

En nog wat het niet klaar. Weer kwam er iemand bij me langs en propte zomaar 50 euro in de handen! Niet te filmen gewoon….

Deze keer ben ik naar Roy gelopen en heb het hem gegeven. En ook met hem heb ik nog even staan praten. De uitstraling die ik op zijn gezicht las was zo mooi….

Inmiddels was het half twee geweest en hoog tijd om op te breken. De laatste knuffels werden uitgedeeld, links en rechts nog even gedag zeggen, nog wat knuffels, schouderklopjes en zwaaien en toen togen we moe maar zo ontzettend voldaan naar de auto.

De terugreis was heerlijk. Zó mooi om onze vrienden zo te zien genieten. Onze vriendin zat zich helemaal te verkneukelen, eerst die prijs van dat kunstwerk opgeschroefd, toen een heel koor intens blij gemaakt en als kers op de pap het snoetje van Francy ……

Ik wist het al uit eigen ervaring maar geven zonder er iets voor terug te verlangen, het levert je zoveel op……

Ik weet dat het een enorm verhaal is geworden maar ik kon en wilde het niet inkorten.

En dan heb ik niet eens gesproken over al het overheerlijke eten van de Vertraging, de ongelooflijk lekkere kazen van het kaashuys waarbij ook de overheerlijke wijnproeverij, de verrukkelijke Tijs bonbons en Tijs vlaai (geïspireerd op de smaken van Tijs) van bakkerij Pollen-Pubben en ga zo nog maar even door. Voor de volledige lijst van mensen die meegewerkt hebben kijk op www.vrienden vantijs.nl….

En daarom lieve mensen, daarom was dit niet een dag met een gouden randje maar een met een ongelooflijk dikke vette glanzende gouden lijst!


1 opmerking:

  1. Ik zat weer even terug in de energie van gisterenavond... Bedankt voor het verslag, en het filmpje van Sanne en Laurens Jan. Ik hoop met jou mee dat we het liedje van Sanne over Tijs zijn kracht binnenkort ergens kunnen kopen. Het was hartverscheurend ontroerend mooi.

    BeantwoordenVerwijderen